Burçak Madran – “Müzeler ve Müzecilik üzerine ‘bağzı’ gerçekler”

unnamed

14 Aralık seminer konuğumuz endüstriyel tasarımcı ve müzebilimci Burçak Madran, ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı mezunu. Fransa’da Provence Üniversitesi’nde, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Lisansı ile Akdeniz Kültür Varlıkları Yüksek Lisansı yaptı.  Ortağı olduğu Tetrazon Tasarım’da müzeler ve kültür kurumları için süreli ve sürekli sergilerin, planlaması, kavramsal kurguları ve tasarımlarının yanı sıra müze projelerine danışmanlık da yapıyor. Çeşitli üniversitelerde müzecilik ve tasarım alanlarında dersler veriyor, tasarım, müze, kültür konularında yazılar yazıyor. AICA (Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği), ETMK (Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu), MMK (Müzecilik Meslek Kuruluşu) üyesidir. ICOM (Uluslararası Müzeler Konseyi) Uluslararası Arkeoloji ve Tarih Müzeleri Komitesi genel sekreterliğini yürütmektedir.

Tanıtım metninden:

Çocukken okul gezilerinde götürülüp sonradan bir daha kapısından bile geçmediğimiz müze hatıralarından, bugün sergilerini ve etkinliklerini keyifle takip ettiğimiz yeni müzeler algısına doğru Türkiye müzeciliği görece kısa bir zamanda çok yol aldı. 2000’li yıllardan itibaren sayıları hızla artan özel müzelerin yenilikçi girişimleri, devlet müzelerinin de bir dönüşüme girmesini ivmelendirdi. Müzecilik devletin tekelinde ve üzerine “ölü toprağı serpilmiş” bir alan olmaktan çıkıp, topluma kültürel bir hizmet sunmak isteyen farklı kurum ve kuruluşların, kişilerin de ilgi alanına girdi. Peki, her yıl kent merkezlerinden, ilçelere kadar Türkiye’nin her köşesinde, onlarcası açılan yeni müzeleri kimler yaptırıyor, kimler yapıyor? İçeriklerine, oluşumlarına kimler karar veriyor? Temaları, konuları, koleksiyonları, işlevleri, çalışanları, ziyaretçileri kimlerdir? Aslında herkesin fikir sahibi olduğu lakin sadece gezmekle bilinmeyen müzeler ve müzecilik üzerine “bağzı” gerçekler, hikayeler…

 

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir